۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۵۸

مهر در گزارشی بررسی کرد؛

الزامات جدید AFC هم جواب نداد/فوتبال بانوان همچنان زیر سایه مردان

الزامات جدید AFC هم جواب نداد/فوتبال بانوان همچنان زیر سایه مردان

فوتبال بانوان در ایران به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی رو به رشد، در سال‌های اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده ولی با این حال هنوز هم جزو اولویت‌های آخر باشگاه‌های ثروتمند به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال بانوان ایران، بار دیگر شاهد غیبت تعدادی از تیم‌های مطرح و شناخته‌شده در این رقابت‌ها هستیم. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که انتظار می‌رفت با توجه به رشد و توسعه فوتبال بانوان در کشور و همچنین الزامات جدید کنفدراسیون آسیا مبنی برای تیم‌داری باشگاه‌های حرفه‌ای در حوزه بانوان، تعداد بیشتری از تیم‌ها به این لیگ بپیوندند و رقابت‌های جذاب‌تری را رقم بزنند.

غیبت تیم‌های مطرح؛ چالش همیشگی فوتبال بانوان

طبق قوانین جدید AFC، باشگاه‌هایی که در سطح کشوری (لیگ برتر، لیگ دسته اول و یا لیگ دسته دوم) تیم‌داری نکنند، نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند. این تصمیم به‌منظور افزایش حمایت از فوتبال بانوان و بهبود زیرساخت‌های این رشته اتخاذ شده است. هدف اصلی این است که باشگاه‌ها به جای صرفاً تمرکز بر فوتبال مردان، به توسعه فوتبال بانوان نیز اهمیت دهند.

الزامات جدید AFC هم جواب نداد

با وجود الزامات جدید کنفدراسیون آسیا، اخیراً قرعه‌کشی لیگ برتر بانوان انجام شد و این مسابقات از ۲۷ مهر ۱۴۰۳ در حالی استارت خواهد خورد که تنها نام دو باشگاه مطرح (سپاهان و ملوان) در بین تیم‌های حاضر به چشم می‌خورد. این موضوع نشان‌دهنده چالش‌های جدی در زمینه تیم‌داری و حمایت از فوتبال بانوان در کشور است چرا که عدم حضور تیم‌های بیشتر و البته مطرح می‌تواند به کاهش کیفیت رقابت‌ها و همچنین عدم جذب تماشاگران و حامیان مالی منجر شود که البته در حال حاضر فوتبال بانوان ایران با این چالش سالهاست که دست و پنجه نرم می‌کند.

کیفیت لیگ کاهشی می‌شود؟

لیگ فوتبال بانوان ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است، اما هنوز هم با چالش‌های زیادی مواجه است. بسیاری از تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی، کمبود منابع انسانی و عدم جدیت لازم در جهت فعالیت در بخش بانوان، قادر به شرکت در این رقابت‌ها نیستند. این مسأله نه تنها بر کیفیت لیگ تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه موجب ناامیدی بازیکنان و هواداران نیز شده است.

چرا تیم‌های بزرگ به فوتبال بانوان توجه نمی‌کنند؟

در زمان نقل و انتقالات و طبق اعلام گلاره ناظمی مسئول کمیته مسابقات فوتبال بانوان از اعلام آمادگی ۷ باشگاه مطرح فوتبال کشور جهت تیم داری در حوزه بانوان خبر داده شد. تراکتور، پرسپولیس، شمس آذر، مس رفسنجان، ذوب آهن، چادرملو و فولاد خوزستان از جمله تیم‌هایی بودند که از حضور آنها در لیگ بانوان نامبرده می‌شد اما در نهایت اکثر این تیم‌ها آسان‌ترین راه یعنی حضور در لیگ دسته دوم را در دستور کار خود قرار دادند؛ به همین دلیل این روزها با آغاز لیگ برتر فوتبال بانوان بازهم شاهد این مسئله هستیم که توجه به ورزش بانوان در باشگاه‌های مطرح کشور هنوز هم جز اولویت‌های آخر است. دلایل این موضوع را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد که مهمترین آن می‌تواند موضوعات مالی و یا مسائل فرهنگی باشد.

چالش‌های مالی و فرهنگی؛ موانع اصلی پیشرفت بانوان

باشگاه‌های بزرگ معمولاً به دلیل داشتن چالش‌های مالی به دنبال بازگشت سریع سرمایه هستند و از آنجایی که فوتبال مردان به‌طور سنتی درآمدزایی بیشتری دارد باشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که منابع خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند همین امر باعث می‌شود که تیم‌های بانوان کمتر مورد توجه قرار گیرند. البته در کنار این بحث فرهنگ و سنت هم در میان است. فوتبال مردان به‌عنوان یک ورزش سنتی و محبوب در بسیاری از کشورها شناخته می‌شود. در حالی که فوتبال بانوان هنوز در حال کسب اعتبار و محبوبیت است. این فرهنگ غالب متأسفانه باعث شده باشگاه‌ها از سرمایه‌گذاری در تیم‌های بانوان خودداری کنند.

توسعه فوتبال بانوان؛ نیازمند حمایت مالی و فرهنگی

برای تغییر این وضعیت، نیاز است که باشگاه‌ها، فدراسیون و جامعه به اهمیت فوتبال بانوان پی ببرند و تلاش کنند تا با ایجاد زیرساخت‌ها، حمایت رسانه‌ای و تغییر نگرش اجتماعی، زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه این حوزه را فراهم کنند. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت تیم‌های بانوان در اولویت‌های باشگاه‌های مطرح فوتبال قرار بگیرند.

۱۰ تیم حاضر و چشم‌اندازهای آینده

مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان از ۲۷ مهرماه آغاز خواهد شد و سپاهان اصفهان، ستارگان سلیمی تنگستان، ایستا کردستان، خاتون بم، نماینده البرز، شهرداری سیرجان، ملوان بندر انزلی، پالایش گاز ایلام، پیکان تهران و تام اصفهان ۱۰ تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال بانوان هستند. لیگ برتر فوتبال بانوان ایران با حضور این ۱۰ تیم، گام مهمی در راستای توسعه این ورزش به شمار می‌آید. اگرچه چالش‌های زیادی پیش‌روست، اما با حمایت‌های لازم و تغییر نگرش جامعه، می‌توان به آینده‌ای روشن برای فوتبال بانوان امیدوار بود. این لیگ نه تنها فرصتی برای رقابت است، بلکه بستری برای رشد استعدادها و ارتقا سطح کیفی ورزش بانوان در ایران خواهد بود که انتظار می‌رود این موارد به چشم باشگاه‌های ثروتمند ایران هم بیاید تا در آینده نزدیک شاهد حضور جدی آنها در این حوزه جذاب باشیم.

کد خبر 6251044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha